V kraji potřebujeme, aby sídliště byla zajímavá i pro bohatší, říká antropoložka Tereza Dvořáková

published 23.08.2022

Chomutov - Ve svých výzkumech se chomutovská antropoložka Tereza Dvořáková zabývá chudobou. Analyzovala například život na severočeských sídlištích. V současnosti je jejím největším tématem kreativita. Mapuje tvůrce, kteří v kraji působí. Jejich podporu vidí jako jednu z cest pro rozvoj kraje po konci uhlí.

"Na Ústeckém kraji je dlouhodobě opomíjená výstavba bytů a vůbec bytová politika. Odsud odchází lidé do větších center, města se vylidňují. Z Chomutova nebo Mostu odešlo během deseti let kolem čtyř tisíc lidí," uvedla Tereza Dvořáková, která se zabývá marginalizací a chudobou a zná dopodrobna situaci v ústeckém regionu.

Myslíš si, že tento odliv lidí je způsobený hlavně bytovou nouzí?
Jedním z důvodů je, že se tady postavila sídliště na zelené louce bez městských prvků. Architekti to znají jako pásová sídliště a vědí, že to je problém. Potřebujeme investovat peníze do přestavby tak, aby sídliště byla zajímavá i pro bohatší obyvatele a zároveň naplňovala kvality městského prostoru. Například ve Francii již několik let investují do masivních přestaveb sídlišť. Investují do nové výstavby, demolic již rozpadlých domů, do výstavby nových sídelních prvků typu náměstí, vodních prvků, hlavní uliční třídy a tak dále.

Takže dávají sídlištím novou příjemnější podobu?

Ano a zároveň zapojují obyvatele sídlišť do plánování. Tohle je věc, která tady v Čechách nikdy nezaznívala. Když má Státní fond rozvoje bydlení nebo ministerstvo pro místní rozvoj nějaké finance, tak jdou na opravy fasád. Ale strukturální problém sídlišť není zatím řešen. Život v sídlištích není lukrativní. Zároveň jsou "paneláky" principiálně velmi ekologické bydlení. Nejsou ale stavěny tak, aby nabízely různorodé velikosti a kvalitu bydlení, která by uspokojila potřeby střední a vyšší příjmové třídy obyvatel.

Antropoložka Tereza Dvořáková je součástí týmu Kreativní.uk, který mapuje kreativce na Ústecku. Foto: Archiv Terezy Dvořáková

Životu na sídlištích jsi věnovala několik odborných analýz. Jak tuto nepříznivou situaci změnit?

Například litvínovský Janov je v tomto směru geniální prostor. Je to skvělé místo na to, aby se tam udělaly cílené investiční záměry. Je třeba se inspirovat dobrými příklady ze zahraničí. Architekti ty principy znají, akorát nemají příležitosti proměny sídlišť realizovat. Trendem v zahraničí je zahušťování sídlišť různorodými typy bydlení, snižování panelových domů o několik pater, přístavba lodžií, předzahrádek a podobně. Pár lidí by pak možná zvolilo spíše byt v dvoupatrovém paneláku, kde by měli předzahrádku nebo velkou lodžii a odkud je to dvě minuty pěšky do lesa a deset minut do centra města. Chybí různorodost bydlení.

Dalším rostoucím problémem je energetická chudoba. Je vlastně paradoxní, že v uhelném kraji si značná část lidí nemůže dovolit platit za energie. Existuje z výzkumného hlediska nějaká spojitost mezi těžbou a energetickou chudobou?

Myslím si, že přímá spojitost tam není. Spíše mi přijde, že je důležitý kontext těžby a peněz, které jdou zpátky do kraje. Horní zákon definuje, že přibližně 70 % z hlubinné těžby jde zpátky obcím. Z povrchové těžby je to jen přibližně 30 %. To je absolutní nepoměr. Když nemáte peníze, tak nemůžete opravovat, investovat, spravovat. Další věc je, že dolování uhlí a dolování vůbec je pro mě hrozně zvláštní přístup ke krajině, k okolí a k životu. Představa, že přijdete, vyhrabete, odejdete a nikdo vás nevede k odpovědnosti je mi cizí.

Tereza Dvořáková analyzovala život na severočeských sídlištích. Foto: Václava Marková, CDE

Životu na sídlištích jsi věnovala několik odborných analýz. Jak tuto nepříznivou situaci změnit?

Například litvínovský Janov je v tomto směru geniální prostor. Je to skvělé místo na to, aby se tam udělaly cílené investiční záměry. Je třeba se inspirovat dobrými příklady ze zahraničí. Architekti ty principy znají, akorát nemají příležitosti proměny sídlišť realizovat. Trendem v zahraničí je zahušťování sídlišť různorodými typy bydlení, snižování panelových domů o několik pater, přístavba lodžií, předzahrádek a podobně. Pár lidí by pak možná zvolilo spíše byt v dvoupatrovém paneláku, kde by měli předzahrádku nebo velkou lodžii a odkud je to dvě minuty pěšky do lesa a deset minut do centra města. Chybí různorodost bydlení.

Dalším rostoucím problémem je energetická chudoba. Je vlastně paradoxní, že v uhelném kraji si značná část lidí nemůže dovolit platit za energie. Existuje z výzkumného hlediska nějaká spojitost mezi těžbou a energetickou chudobou?

Myslím si, že přímá spojitost tam není. Spíše mi přijde, že je důležitý kontext těžby a peněz, které jdou zpátky do kraje. Horní zákon definuje, že přibližně 70 % z hlubinné těžby jde zpátky obcím. Z povrchové těžby je to jen přibližně 30 %. To je absolutní nepoměr. Když nemáte peníze, tak nemůžete opravovat, investovat, spravovat. Další věc je, že dolování uhlí a dolování vůbec je pro mě hrozně zvláštní přístup ke krajině, k okolí a k životu. Představa, že přijdete, vyhrabete, odejdete a nikdo vás nevede k odpovědnosti je mi cizí.

To zní zajímavě. Můžeš popsat, s jakými projekty se setkáváte konkrétně?

Mapujeme kreativce z různých sektorů – od designu, přes architekturu, po organizátory kulturních akcí. Týká se to i různých tiskových produkcí, nahrávacích studií a tak dále. Zjistili jsme, že v každém městě v Ústeckém kraji je nějaká skupina kreativních lidí, která vytváří projekty nebo centra setkávání a užívá si, že může dělat věci do jisté míry komunitně. Zároveň mohou dělat něco z kulturní produkce – organizují koncerty, výstavy, festivaly. Vychází často z historie daného místa, a tu nějakým způsobem rozvíjí dál. Vznikají galerie v různých zajímavých prostorech.

Tereza Dvořáková mapuje kreativce na Ústecku. Foto: archiv Terezy Dvořákové

Kde například?

V Mostě už pár let funguje galerie Bunkr, která sem přiváží umělce z Prahy a širokého okolí. Je to také zajímavé "doupě" pro mladé studenty, kteří v Mostě jinak moc kulturních lehce alternativních příležitostí nemají. V Chomutově teď máme nově galerii ve vitrínách v podchodu a na nádraží ve válcích na jízdní řády. V Ústí mají galerii InVitro. Nedávno jsem se víc zabývala Šluknovem. A to je hodně zajímavý prostor. Žijí tam, nebo se alespoň sezónně pohybují, vzdělaní lidé, kteří společně organizují různé typy kulturních akcí. Momentálně jsem nejvíc nadšená z Centra Panorama ve Varnsdorfu.

Čím tě zaujalo právě toto místo?

Jeden soukromník tam koupil kino. Miluje promítačky, takže po světě kupuje staré promítací stroje a už teď si návštěvník kina může některé exponáty prohlédnout. Navíc majitel umí jednotlivé promítačky zprovoznit. Takže občas dělá i promítání ze starých filmových kotoučů. V květnu zde probíhal festival velmi unikátních filmů, kterých vzniklo po celém světě asi pět. Jsou specifické zvukem, takzvaným sensurround.

To znamená, že používají speciální zvukové efekty?

Nejsem schopná říci, jak to technicky funguje, ale jde o to, že prožíváte film skrz zvukové vibrace. Ty vibrace mohou být natolik silné, že kdyby se pustily naplno, zboří kino. Ale ve Varnsdorfu a okolí se děje víc zajímavých věcí. Například česko-německý jazzový festival Mandava jazz, česko-německý filmový festival NISA. V širším okolí působí kulturní centrum Nová Perla, je tam Fabrika v Doubici, galerie Cifra. Na takto malém území je těch zajímavých míst hrozně moc.

Tereza Dvořáková. Foto: archiv Terezy Dvořákové

Kde například?

V Mostě už pár let funguje galerie Bunkr, která sem přiváží umělce z Prahy a širokého okolí. Je to také zajímavé "doupě" pro mladé studenty, kteří v Mostě jinak moc kulturních lehce alternativních příležitostí nemají. V Chomutově teď máme nově galerii ve vitrínách v podchodu a na nádraží ve válcích na jízdní řády. V Ústí mají galerii InVitro. Nedávno jsem se víc zabývala Šluknovem. A to je hodně zajímavý prostor. Žijí tam, nebo se alespoň sezónně pohybují, vzdělaní lidé, kteří společně organizují různé typy kulturních akcí. Momentálně jsem nejvíc nadšená z Centra Panorama ve Varnsdorfu.

Čím tě zaujalo právě toto místo?

Jeden soukromník tam koupil kino. Miluje promítačky, takže po světě kupuje staré promítací stroje a už teď si návštěvník kina může některé exponáty prohlédnout. Navíc majitel umí jednotlivé promítačky zprovoznit. Takže občas dělá i promítání ze starých filmových kotoučů. V květnu zde probíhal festival velmi unikátních filmů, kterých vzniklo po celém světě asi pět. Jsou specifické zvukem, takzvaným sensurround.

To znamená, že používají speciální zvukové efekty?

Nejsem schopná říci, jak to technicky funguje, ale jde o to, že prožíváte film skrz zvukové vibrace. Ty vibrace mohou být natolik silné, že kdyby se pustily naplno, zboří kino. Ale ve Varnsdorfu a okolí se děje víc zajímavých věcí. Například česko-německý jazzový festival Mandava jazz, česko-německý filmový festival NISA. V širším okolí působí kulturní centrum Nová Perla, je tam Fabrika v Doubici, galerie Cifra. Na takto malém území je těch zajímavých míst hrozně moc.

Tereza Dvořáková

  • v rámci platformy Kreativní.uk mapuje kreativce na Ústecku
  • založila Ženský spolek, se kterým se věnovala pořádní akcí pro rodiče s dětmi a v současnosti provozují ve veřejném prostoru Galerii město.
  • byla mluvčí chomutovského spolku Nechceme žít v Palermu
  • studovala sociální antropologii na Karlově univerzitě v Praze a v Kodani
  • pochází z Prahy, od roku 2012 žije v Chomutově, má dvě děti

 

Rozhovor vedla Václava Marková, Centrum pro dopravu a energetiku

 

Rozhovor vyšel také ve spolupráci s Ústeckým deníkem na webu ustecky.denik.cz.

Did you like this article?
Recommend this article to your friends!

Search term

[ close ]