Vláda ČR a Ministerstvo životního prostředí oznámily záměr podpořit výstavbu horkovodu z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna až 11 miliardami korun z výnosů z emisních povolenek, přičemž celkové investiční náklady se odhadují na více než 16 miliard. Podle předkladatelů má projekt přispět ke snížení závislosti na zemním plynu a zajistit stabilní dodávky tepla pro Brno a okolí. Ve skutečnosti však představuje velmi problematický příklad toho, jak by se s výnosy z emisního obchodování nakládat nemělo.
Centrum pro dopravu a energetiku a slovinská asociace pro udržitelný rozvoj Focus vydávají společnou publikaci, ve které shrnují nejrozšířenější mýty o dekarbonizaci dopravy, zasazují je do kontextu a uvádějí na pravou míru.
Centrum pro dopravu a energetiku vás zve na workshop, který se uskuteční 16. září 2025 od 18:00 ve Společenském sále restaurace Jiskra (256 01 Struhařov u Benešova). Workshopem vás provedou naše expertka na energetickou transformaci Veronika Murzynová a Ondřej Pašek, expert na komunitní energetiku z Unie komunitní energetiky (UKEN).
Participace a vedoucí postavení uhlíkově náročných regionů při přechodu na čistou energii jsou nezbytným předpokladem pro dosažení klimatické neutrality EU do roku 2050. Na základě tohoto předpokladu si projekt RePower the Regions klade za cíl zajistit, aby plány pro čistou energii v regionech byly v souladu s klimatickými cíli EU do roku 2030 a měly silnou podporu na místní úrovni, a poskytnout praktické pokyny a plány, jak regiony posílit.
Komentář Veroniky Murzynové popisující případ dekarbonizace největšího dodavatele tepla pro Prahu, teplárny a elektrárny Mělník, která za peníze z Modernizačního fondu přechází ze spalování uhlí na spalování fosilního plynu.
Centrum pro dopravu a energetiku (CDE) je organizace, která se dlouhodobě zabývá vlivem dopravy a energetiky na životní prostředí, a to zejména v souvislosti s ochranou klimatu a snižováním emisí skleníkových plynů.